Pitipä sitten se sitten avata tällainen(kin) sivusto tai oikeammin blogi rautateiden sähköisistä turvalaitteista. Kyseisiä vempaimia kun ei edelleenkään oikein kouluissa opeteta ja jos opetettaisiinkin, niin ei suomenkielistä oppimateriaalia ole pahemmin saatavilla. Yksi erinomainen tietolähde on Ratahallintokeskuksen julkaisema Ratatekniset Ohjeet (RATO), joka löytyy sähköisenä versiona tuolta.

http://www.rhk.fi/tietopalvelu/radanpidon_ohjeet/ratatekniset_ohjeet_rato/

Ei sillä ettäkö tuossa julkaisussa kaikki maailman rautatiealan viisaus asuisi, mutta se on paras suomenkielinen alan julkaisu. Eikä kannata vähätellä sitä seikkaa että  Suomessa Valtion rataverkon turvalaitteet  rakennetaan nimenomaan  tuon dokumentin määrämällä tavalla.

Onhan noita toki muuallakin ja paljon isommissakin rautatiemaissa tehtyjä määrittelyjä, mutta perusperiaatteet ovat aina samat.

Sitten itse blogiin. Tätä ei ole tarkoitettu millään muotoa johdonmukaiseksi oppikirjaksi  turvalaitetekniikan saloihin.  Onpahan vain satunnaisia blogimerkintöjä koottu yhteen ja uskon hakurobottien toimivan suurena apuna näiden blogimerkintöjen etsimisessä.

Moni varmaan ihmettelee termiä ”opastinriippuvuus” ja mitä se tarkoittaa. Lyhyesti sanottuna opastinriippuvuudella tarkoitetaan opastimen käsitteen riippuvuutta turvatusta kulkutiestä. Kun asetinlaitteessa turvataan kulkutie ja sen perus-, lukitus- ja valvontaehdot pitävät, vapautetaan opastimen asetusosa ja opastimeen asetetaan aja-käsite. Nykyaikaisissa tietokoneasetinlaitteissa tämä tapahtuu automaattisesti. Opastimen aja-käsitteen ja kulkutien valvontaehtojen välillä vallitsee teknisin keinoin aikaansaatu riippuvuus, jonka avulla opastimen aja-käsitteeseen mainitut ehdot tulevat valvotuiksi.  Esimerkkinä vaihteiden tulee olla käännettyinä ja lukittuina kulkutien mukaisiin asentoihinsa. Tämä koskee itse kulkutievaihteita kuin myös sivusuojan ja ohiajovaran tarjoavia vaihteita. 

*Sääntö 1.

Opastimeen voidaan asettaa aja-käsite vain ja ainoastaan kun kulkutiehen liittyvät elementit (tässä tarkastelemme vain vaihteita) ovat valvotuina sekä lukittuina kulkutien mukaisissa asennoissaan

*Sääntö 2.

Opastimessa saa olla aja-käsite vain ja ainoastaan niin kauan kuin kaikki kulkutien perus-, lukitus- ja valvontaehdot pitävät. 

Ammattikielellä sanotaan opastimen aja-käsitteeseen olevan valvottu kulkutien perus-, lukitus- ja valvontaehdot. Toista kautta seis-asennossa oleva opastin on mahdollista asettaa aja-asentoon vain silloin kun kulkutie-ehdot ovat valvonnassa. Mainittakoon että kulkutien yhdenkin ehdon pettäminen toki  asettaa opastimen seis-asentoon, mutta ei poista kulkutielukituksia. Kulkutien elementit jäävät lukituksi  ja kiinnitetyksi kulkutielle.

Opastimessa oleva aja-käsite lukitsee vaihteet asianmukaisiin asentoihinsa, eli vaihteen käntäminen ei ole mahdollista. Entäpä sitten kun veturi on edennyt opastimen taakse ja opastin menee seis-asentoon? Tällöinkin on kulkutien oltava lukittuna, so. vaihteiden kääntäminen ei ole mahdollista. Tällöin kysymyksessä on jo edellämainittu kulkutielukitus, jolla mm. kaikki kulkutiellä olevat liikkuvat elementit lukitaan kulkutien edellyttämiin asentoihinsa.  Kulkutielukitukseen palaamme joskus myöhemmin.